Sunday 30 September 2012

Disengat tebuan tanah




Bismillah....

Tak tau nak mula mcm mana..tapi, memang aku tak percaya yang aku akan disengat tebuan tanah. Mana tidaknya, sepanjang aku masuk hutan,semak samun, ladang getah, kebun abah, gok kambing nek aku ...(tau dop gok kambing tu gapo dio?hehe)..xdek pulak aku jumpa atau kena sengat dengan tebuan....Tapi, nak dijadikan cerita.........Aku kena sengat tebuan di awal paginya kat dalam umah sendiri...hmmm.....

Masa tu aku tengah masak utk bawak bekal pegi opis. Almaklumlah, kate pun nak berdiet. Menyampah plak aku dengar perkataan diet ni...Rasa down giler nak diet. Semangat pun tak dak. Ahhh..lupakan soal diet. Sambung balik, aku tengah masak..lepastu aku memang dah nampak ade tebuan terbang2 kat dapur aku...tapi aku buat tak tau je...Dalam hati bersuara, lantak die lah tebuan..aku bukan kacau die pun...org kata, kalau kita tak kacau die, xdek nye die nak sengat kita...

Tu diaaa........Kita kata...tapi, kan takdir tu bukan di tangan kita...Nak dijadikan cerita, tebuan tu landing atas tiles....kebetulan kaler tiles dgn tebuan tu lebih kurang...aku tak perasan langsung tebuan tu....Aku pun peraappppppppppppppppppppp lah kat body die...agaknye die memang terkejut tahap mak hayam cipanzi, die pun sengat aku tak hingat dunia....Yang aku peliknya, kenapa aku perapppppp die, die tak mati? Aku agak, aku tak sempat perappppp die....Mungkin baru terkena sayap die je....Lepastu die hanginnn la kat aku kot...mungkin die cakap, silake punye makcik gemok..kau nak pijak hakuuu?cisss.....lepastu......

Die sengat aku macam menggila sakitnya...Aku dengan mamai nye kata "adoi, tulang ikan ape plak yang tercucuk kat kaki aku ni" DENGGGGG.... Dengan muka doremon tengok kat tapak kaki, ade makhluk yang sangat lah menakutkan tahap niyang rapik tengah bergayut kat kaki aku....Dengan gelabah puyuhnya aku jerit "sakitttttttttttttttttttttttttlaaaaa" ..lepastu aku capai penutup tupperware aku pukul lah tebuan tu....ppffftttt......

Lebih kurang 5 minit mcm tu,abg ipar and kakak baru turun dari biliknya.....Aku tunjuk lah yang ada binatang sengat aku....Abg ipar ckp ..tu tebuan tanah.....Tapi xdek hal, gua cekal...gua sambung masak even kaki sakit tahap nak meninggal.....So, abang ipar sempat la bwk bekal ayam pedas ala tebuan tanah yg aku masak tu...

So, agak rasa macam nak tercabut dah kaki aku...Aku decide nak pergi klinik...Sampai klinik, doktor check kaki aku....die kata nak korek kat tempat yang kena sengat tu sebab takut2 ada penyengat yang tertinggal kat kaki aku....Betul bagai dikata, masa doktor korek kaki aku, aku dah nampak ada benda hitam .... Rase nak tercabut otak aku menahan sakit...Ade doktor tu kesah?Die kental korek dan korek...

Katanya, nasib antibodi aku ni kuat....Kalau tak mungkin aku dah maut.... Syukur Ya Allah, kau masih panjangkan usia ku....Lepas doktor cuci kaki aku, aku decide nak pergi kerja la since banyak keje yg belum siap...Tetiba, aku check balik.....Rupanya doktor bagi aku MC.....So, jwb nye memang aku kena berehat jela kat umah kan...


Penangan tebuan tanah........... baru aku tau apa rasa kena sengat... hmm..bahaya sungguh... Apapun, sakit itu kan penghapus dosa...Mungkin dengan cara ni, Allah nak ampunkan dosa aku yang terlalu banyak dulu? Siapa tahu....Hanya DIA yang maha mengetahui...



mcm inilah rupanya tebuan tu......seram gila wehh



boss......boleh claim takkkkkkkkk....sobs!













3 comments:

  1. Eh la.. patut malam tadi macam tak bergerak bebas je ain. duduk je depan tivi tu.. hihihi

    ReplyDelete
  2. Bahayo dok kalu x rawat...kawe keno jgk kat tange tp biar gitu jah...sakit tu sakit lah tp dok o't gitu jah sapa bekok tange

    ReplyDelete
  3. Bahayo dok kalu x rawat...kawe keno jgk kat tange tp biar gitu jah...sakit tu sakit lah tp dok o't gitu jah sapa bekok tange

    ReplyDelete