Thursday 26 July 2012

Wajib baca!!!







Manusia memang suka bagi nasihat..Tapi kadang-kadang dia lupa dia nasihat pada siapa. Kalau kita nasihat dekat orang miskin yang tak dek harta, Jangan nasihat suruh die BELI KERETA TOYOTA VIOS konon nya kereta tu bagus, sebab kereta sorong pun die belum mampu nak beli...Tapi, nasihat suruh die jangan berputus asa kerana Allah menjanjikan sesuatu buatnya jika tidak di dunia TAPI di akhirat kelak...Kalau nasihat untuk orang yang jodohnya sampai lambat,Jangan nasihat suruh kawen cepat2 kononnya kawen lambat banyak masalah itu ini...Tapi,nasihat suruh dia gembira dengan perjalanan yg dah ditentukan oleh Allah kerana di akhirat sana masing-masing akan mendapat pasangan,yang lebih baik dari di dunia...Jadi bersabarlah...Kalau nak nasihat pada tukang sapu sampah,Jangan nasihat suruh die pakai lawa-lawa mcm die keje jadi setiausaha pulak sebab dah tentu die pakai apa yang termampu bagi die je....Tapi,nasihatlah baju yang lawa, belum tentu lawa di sisi Allah kerana di akhirat sana Allah akan menyediakan pakaian yg lagi lawa jauh dari di dunia...Kalau nasihat orang yang tak dek masa depan,Jangan bandingkan die dengan Pengasas produk kecantikan..sebab dah tentu jauh beza langit dan bumi....Jangan nasihat suruh ambil iktibar walhal perjalanan hidup setiap org itu berbeza...Tapi,nasihat lah dengan berkata sesungguhnya rezeki itu datang dari Allah,dan dia berhak mengambilnya semula...Jadi,bersyukurlah dengan apa yang kita ada kerana Allah maha mengetahuinya....Begitu juga kalau nasihat pada orang yang belum ada anak,jangan nasihat cara itu cara ini, cerita anak die tu anak die ni..Tapi,nasihat la bahawa Anak itu juga rezeki dari Allah..mungkin bukan sekarang tapi InsyaAllah akan datang.....Walau bukan di dunia juga mungkin di akhirat harapnya....






SEBABNYA APA...................?








SEBAB,KITA PUN TAK TAHU YANG ORANG YANG KITA NASIHAT TU TIAP-TIAP MALAM MENANGIS,MENGADU,PENUH PENGHARAPAN, KERANA APA YANG DIHAJATI MASIH BELUM MAMPU DIMILIKI. TIAP-TIAP MALAM TIDUR NYA DISELANGI MIMPI APA YANG DIINGINI...TIAP-TIAP PELUH YANG MENITIS,MEMBUKTIKAN DIA TELAH BERUSAHA,BERDOA,TANPA JEMU EVEN TAK ADA SOKONGAN DAN DORONGAN DARI ORANG LAIN PUN...AKHIR SEKALI APA YANG MAMPU MEREKA LAKUKAN ADALAH BERSERAH DAN TAWAKAL KEPADA ALLAH SWT.




JADI, BAGI MEREKA YANG TELAH BERJAYA ...ALHAMDULILLAH WA SHUKRULILLAH...TAPI,INGAT....NASIHAT JUGA ADA CARANYA....JANGAN SAMPAI ADA INSAN YANG TERLUKA.......walau dia cuma si tukang sapu,tukang jual ubat,tukang kutip sampah,tukang hantar surat,tukang photostat,tukang cuci cermin....dia juga manusia yang punya perasaan...........










Abah bertolak balik pagi ni... walaupun cuma tukang jaga kedai yang gaji tahap pencacai,abah always be by my side sebab abah tau the long way of my life....is it long for NOTHING or SOMETHING? I really don't know....FROM now on, aku takkan GIVE UP, dan semakin bersemangat untuk teruskan hidup di atas perjalanan yang telah ditetapkan olehNYA........Thankyou. 










May Allah grant us the tawfiq in optimizing this holy month.
Kullu 'am wa antum aqrabu illAllah
wa qulu bukum aqrabu
ila mahabbatihi wa muqarrabatihi.



p/s : Cepat marah,tapi cepat pula memafkan. bagus utk aku. 1 pencapaian terbaik. semoga istiqamah habibi ya nurulain. Menulis buat jiwa aku jadi tenang. dh lama xbc blog org lain...lately busy...sorry kwn2...and tq for stopping by wujuhun yau ma izin nadhirah blog. 
















1 comment:

  1. i like this entry very much..teruskan menulis wahai adikku ya habibi nurulain...

    ReplyDelete