Thursday 11 April 2013

Warkah sebelum terbang.



Bismillah...

..'Allahumma innaka 'afuwwun tuhibbul'afwa fa'fu anni'

Entahla...Berpeganglah pada resmi padi...Makin berisi makin menunduk...Walaupun kita berada di atas langit yang tinggi, janganlah dilupa rumput di bumi...Sekali sekala jenguklah ia...walaupun tidak mampu untuk menyiram dan membajanya...

Makin tinggi ilmunya...makin besar pangkatnya..Apapun alasannya..Cubalah untuk memandang ke bawah walaupun sesaat cuma...

Walaupun aku tahu, salah aku...Tapi, apakan daya...Aku merancang lain, dan yang terjadi berlainan...Sesungguhnya kita hanya merancang,dan Allah juga merancang...Tapi, sebaik-baik perancangan itu ialah perancangan Allah swt..

Sepatutnya bulan ni memang aku akan apply cuti satu hari iaitu hari esok...Alsannya mudah...Urusan peribadi...Tetapi Allah maha mengetahui, pada 19/03/13,abah di sahkan menghidap kronik buah pinggang,memaksa aku untuk bercuti selama 5 hari....Jadi, apa lagi alasan yang aku nak berikan...Tiket untuk malam ni pun sudah dibeli lama...Walaupun aku tahu, bulan lepas aku dah banyak kali ambil cuti...Tapi, apa lagi yang mampu aku buat?

Entahla...marahkan dan salahkan diri sendiri tak berkesudahan juga...Tiadalah yang paling penting di dunia ini melainkan keluarga sendiri...Aku sanggup melakukan apa sahaja untuk keluarga kecil ku ini...Kudrat yang ada tinggal tak banyak, ku kira ini masa terbaik untuk membalasnya..

Tetapi kekangan dengan kerja buat aku jadi serba salah.Ku menyuarakan hasrat utk berhenti di akhir bulan Mac, tetapi boss pula tidak bersetuju...Sudah ku jangka perkara sebegini akan terjadi...Maaf yang ku suarakan ibarat berterbangan bersama debu debu jalanan..Pedih. Tetapi ku telankan jua. :)

Pada pandangan manusia berbeza, semua nya mudah..semuanya mencari alasan dan peluang..Perasaan kita berbeza...Cubalah untuk meletakkan diri kamu pada diri orang lain..Letakkan bukan pada tapak kaki, tapi pada jiwa dan hati.....Kalau kamu tidak merasakan apa apa, maka apa yang aku mampu katakan lagi....

Kita dah cuba buat yang terbaik...Kekurangan kita,harap dimaafkan...Terlebih kita, simpanlah buat kenangan...Tetapi, manusia biasalah...Bersifat tidak sempurna bukan...Aku juga begitu...Banyak nya salah aku...Sehinggakan keburukan kita satu telah menutup sejuta kebaikan kita...Betul kata sahabatku..


Tak apa, aku menerima ianya sebagai kaffarah buat diri ini...:)















1 comment:

  1. Hemmmm..... tak takut ker jatuh tinggi tak terbang....... jalan jem

    ReplyDelete