Friday 11 January 2013

Betul kata abang.



Bismillah...

Menguji kesabaran zahir dan batin, fitrah dan lumrah, yang batil dan haq..Kadang-kadang, sifat belas kasihan dan tak "sampai hati" itu membuat aku dipijak dipijak dan terus dipijak. Bukan sekali bahkan berulangkali. Sifat yang susah nak kata TAK itu, membuat aku seringkali dianggap OK je...Dan sejujurnya, aku rasa aku ni mcm bodoh gila tahap lahanat. 

Aku ada telinga untuk mendengar, aku dengar. Aku ada mata untuk melihat, aku lihat. Aku ada akal untuk berfikir, aku fikir. Tapi, jangan lupa....Aku juga punya hati untuk menilai,mentafsir,merasa.

Kenapa manusia ni suka mengambil kesempatan di atas kelemahan orang lain? Abang cakap, jadikan kelemahan sebagai kekuatan untuk aku bangkit dari kegagalan. Tapi, kenapa aku lihat..kelemahan aku ni menjadi titik kepada kejatuhan aku? Aku always gagal nak pretend what should aku pretend. Aku always jadi macam lemah longlai bilamana aku kena buat, atau terpaksa setuju dengan benda yang aku tak suka.Mcm cilake je bila ada rasa mcm tu!

Abang cakap, manusia diuji bersesuaian dengan kemampuan dia. YA, aku mampu lagi. Tapi aku tak ikhlas abg! aku belum cukup baik untuk ikhlas dalam hal-hal yang macam ni. Jahil lagikah aku ni abg!

Abg cakap, jangan layan karenah manusia pelik.BETUL.Aku pun tak nak layan. Aku juga tahu ianya bersifat sementara. Tapi, yang melalui itu lebih perit daripada yang menasihati. Mcm mana abg!

*******

Abang kata, lepas kawen tak payah kerja. Duduk dengan abg.Jaga baby.Jaga rumah. Aku benci dengar ayat ni mula-mula. Tapi sekarang, aku rasa hari ni jugak aku nak berhenti kerja. BETUL KATA ABG!!!!






















No comments:

Post a Comment